Followers: Layan Terus . . .

My LB Adds

12.8.09

H1N1



Melihat kepada perkembangan H1N1 di sekolah. Ia semakin membimbangkan bila ramai guru dah berubah menjadi pegawai kesihatan (bila pakai penutup mulut) dan ramai belajar mula melawat kaunter pelajar dgn meminta pas keluar (klinik) dll.

Justeru, saya nak bagi satu nasihat buat semua. Jika dah takde kain, tisu, lakukan cara ini agar anda tidak menyebarkan jangkitan kepada orang lain.

1. Amalkan tutup mulut bila batuk. W/pun itu sekadar batuk2 kecil @ berdehem.
2. Kalau nak batuk, angkat baju (atas, bhgn dekat dagu) dan batuklah ke dalam baju anda. Paling tidak pun percikan air liur akan melekat di baju dan tidak beterbangan di udara.
3. Kalau dah rasa badan tu lain macam je, sentiasa bawa tuala kecil @ sapu tangan kemana2 shj. Hormati orang lain dalam menangani situasi ini.
4. Jarakkan kedudukan anda semasa bercakap dgn orang ramai.

1 comment:

  1. Berhati2 la semua. Tak sangka kematian semakin meningkat. Kalau macam AIDs boleh di elak. Yang ni anytime je boleh kena

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...