Followers: Layan Terus . . .

My LB Adds

29.3.10

Sukan MSSD Kapit



Link ke Sukan Olahraga MSSD Kapit dan lihat2lah gmbr2 yang sempat diupload.

23.3.10



Pencen vs. KWSP


January 30, 2009 By: khairul-adibah Category: General



Kerajaan memberi peluang semula penjawat awam yang telah tersalah memilih Skim KWSP untuk ‘rujuk’ ke Skim Pencen. Pada asalanya keputusan tersebut adalah muktamad dan tidak boleh dipinda. Kini pintu telah terbuka. Jalan Pulang telah terbentang. Namun, apa-apa pun terpulanglah kepada semua untuk memilih skim pilihan mereka. Bagi saya dan Deb kami awal-awal lagi memilih Skim Pencen. Antara beberapa faktor yang menyumbang kepada keputusan itu ialah :



Kepastian tentang ganjaran masa akan datang. Dengan memilih skim pencen, kita akan dapat kepastian sebenar tentang jumlah pencen bulanan yang akan diterima setiap bulan apabila bersara pada umur 56 tahun nanti. Jumlahnya adalah lebih kurang separuh dari gaji terakhir perkhidmatan, insyaAllah ia adalah cukup untuk meneruskan saki baki kehidupan sebelum kembali kepada Pencipta Yang Maha Esa.

Pencen bulanan ini bukan sahaja akan dinikmati oleh penjawat awam yang memilih skim pencen, namun pencen terbitan juga akan dinikmati oleh ahli keluarga yang layak.

Ganjaran perkhidmatan juga agak besar jumlahnya. Tambahan kami mula berkhidmat dengan kerajaan sejak usia muda lagi. Jumlah ganjaran perkhidmatan ini bergantung kepada tempoh perkhidmatan dan gaji akhir. Jadi semakin lama, berkhidmat dengan kerajaan, semakin besarlah jumlahnya.

Tiada caruman yang perlu dipotong setiap bulan juga faktor yang menjadikan kami tertarik untuk memilih skim ini. Di usia muda inilah kita memerlukan wang untuk membeli rumah, kereta, asset lain dan juga kos membesarkan anak-anak dan sebagainya. Jadi sekiranya, jumlah gaji dipotong setiap bulan sebanyak 11% atau 12%, apa yang masih tinggal untuk dibelanjakan. Jika saya memilih skim KWSP, jumlah wang terkumpul tersebut akan hanya boleh dibelanjakan selepas bersara. Ketika itu, anak-anak pun sudah besar dan berdikari. Keperluan kewangan tidak meruncing seperti ketika mereka kecil atau bersekolah / universiti. Ketika saya bersara pada umur 56 tahun nanti, Najmi ketika itu berusia 31 tahun, Ainul 29 tahun dan Imran 28 tahun. Saya gambarkan bahawa mereka sudah menamatkan ijazah pertama masing-masing.

Saya seorang yang ‘conservative’, jadi saya memilih skim pencen. Saya tidak mahu terlampau optimis dan berangan-angan bahawa KWSP akan mendapat keuntungan 8-10% setahun. Keuntungan dari pelaburan-pelaburang di Bursa Malaysia sentiasa tidak menentu seperti mana ekonomi negara. Sekejap kukuh, lepas tu merudum (1997-1998), baru nak naik dan kini timbul lagi cabaran kegawatan global. Jadi persoalan mampukah KWSP mendapat pulangan yang sewajarnya dari pelaburan mereka, pasti sentiasa menjadi tanda -tanya pencarumnya.

Selain itu ada juga faedah lain seperti faedah perubatan percuma dari hospital dan faedah kematian. Selain itu pegawai pencen juga dapat menerima semakin pencen mengikut semakan gaji yang diterima oleh kakitangan awam yang lain.

Namun begitu, penjawat awam yang memilih KWSP ada juga kelebihannya. Mereka bebas untuk bekerja dengan mana-mana majikan. Sebagai contoh, Jika mereka mendapat peluang yang lebih baik di tempat lain, seperti swasta atau jabatan lain, mereka boleh meletak jawatan dan masih menikmati jumlah wang caruman mereka.



Kesimpulannya, kedua-dua skim ini ada kelebihan yang tersendiri. Cuma bagi kami, skim pencen lebih sesuai bagi kami. Mungkin bagi setengah yang lain skim KWSP yang lebih baik. Tepuk dada, tanyalah iman..

22.3.10



Rawat jongang dari kecil


GIGI jongang turut dialami bintang bola sepak Brazil, Ronaldinho.


SUMBAT sahaja puting pada mulut bayi yang menangis namun formula mudah itu boleh membawa kesan negatif jika ia diamalkan secara berterusan.
Menurut pakar, amalan tersebut boleh menyebabkan fenomena gigi jongang. Malah selebriti seperti Os, Misha Omar, Allahyarham A.R. Tompel atau pemain bola sepak Ronaldinho, pernah dikaitkan dengan gigi jongang.
Pakar Perunding Kanan Ortodontik Klinik Pergigian Bangsar, Dr. Norlian Daud berkata, amalan menghisap puting botol atau puting tiruan perlu dielakkan sejak awal bagi menghindari masalah tersebut terjadi.
“Bahagian dalaman mulut ini amat kompleks kerana ia merupakan kombinasi tisu lembut dan keras,” ujar Norlian ketika ditemui Jurnal baru-baru ini.
Jelas beliau, bentuk mulut si kecil amat mudah berubah atau dilentur dengan hanya menghisap jari.
“Kanak-kanak bawah enam tahun lebih berisiko tinggi kerana pembesaran bahagian mulut dan rahang mereka amat aktif.
“Apabila ada tekanan di lelangit, gigi dan rahang, ia dengan mudah mengubah bentuk asal bahagian mulut,” jelasnya.
Banyak kajian pakar ortodontik mendapati amalan menghisap jari dan puting menjadi faktor utama perubahan struktur rahang serta gigi.
Selain suka menghisap jari, gigi berlapis, bentuk gigi yang abnormal serta kehilangan gigi akibat rosak atau kemalangan juga menjadi faktor kepada pembentukan gigi jongang.
“Jongang ditakrifkan sebagai perbezaan jarak antara gigi atas dan bawah yang berselisih melebihi empat milimeter (mm).

NORLIAN menerangkan rawatan penstrukturan semula gigi jongang di pejabatnya di Bangsar, Kuala Lumpur baru-baru ini.


Tiga tahap jongang
“Secara umum terdapat dua keadaan jongang iaitu gigi dan rahang mencembung ke dalam atau ke luar. Keadaan tersebut diistilahkan sebagai poor bite dan deep bite,” kata Norlian.
Tahap keadaan gigi-gigi sebelah atas dan sebelah bawah yang mempunyai hubungan yang tidak normal ini dibahagikan kepada maloklusi kelas I, II dan III.
“Maloklusi kelas I merupakan satu keadaan gigi atas berselisih dengan gigi bawah pada paras normal iaitu dua hingga empat mm tetapi gigi tidak teratur, sesak ataupun jarang. Ia tidak melibatkan rahang dan ramai yang mengalaminya,” katanya.
Mandibular retrognathism atau gigitan berlebihan (over bite) diletakkan sebagai jongang kelas II. Ini menjadikan rahang atas dan gigi berselisih dengan rahang dan gigi bawah dengan jarak yang agak besar seperti pelakon komedi Os.
Jongang jenis ini bertambah teruk jika bibir bawah terperangkap di belakang gigi atas atau bibir atas seseorang itu agak pendek dan tidak dapat mengawal posisi gigi atas.
Kelas III atau prognathism pula berlaku apabila gigi bawah lebih menonjol daripada gigi atas.
“Dalam kes seperti ini, pesakit selalunya mempunyai tulang rahang bawah yang besar atau tulang rahang atas yang pendek,” jelasnya.
Perbezaan saiz dan struktur rahang juga mempengaruhi pembentukan gigi serta kecembungan rahang.
Terdapat pelbagai cara boleh dilakukan dalam menstruktur semula gigi dan rahang tetapi rawatan bergantung kepada tahap masalah dan umur pesakit.
Opsyen rawatan
Jelas Norlian, rawatan mengatasi masalah jongang lebih berkesan dan mudah jika abnormaliti rahang atau gigi dapat dikesan pada peringkat awal terutama pada fasa gigi kekal mula tumbuh kerana corak pembentukan gigi boleh dikenal pasti.
“Pendakap berfungsi merupakan satu daripada kaedah rawatan. Kaedah ini membabitkan sejenis pendakap berspring yang dipasang di antara geraham atas dan bawah,” jelas Norian.
Sambungnya, penggunaan alat tersebut membantu membetulkan kedudukan gigi atas dan bawah melalui tekanan pada tulang rahang.
Kaedah lain pula ialah dengan menggunakan pendakap tetap ortodontik membabitkan satu set dawai dan pendakap yang dilekatkan pada gigi.
Pendakap-pendakap tersebut secara umumnya dipanggil braces. Tempoh penggunaan pendakap adalah berbeza mengikut kes tetapi secara lazim, ia memakan masa sehingga 28 bulan.
Teknik tersebut menggunakan dawai gred perubatan yang disesuaikan dan diketatkan secukupnya untuk mengubah kedudukan gigi pada kedudukan yang dikehendaki.

PEMAKAIAN pendakap gigi tidak menjejaskan rutin harian pesakit.


Cabut gigi
“Bagi sesetengah kes, beberapa batang gigi terpaksa dicabut bagi memberi ruang pendakap menarik gigi lain ke ruang kosong ini,” ungkap Norlian.
Jelas Norlian, pendakap kekal atau pendakap berfungsi perlu dipakai sepanjang masa bagi memastikan rahang terus bergerak kepada posisi yang lebih baik.
Secara perlahan-lahan, alat tersebut akan mengalihkan kedudukan gigi bersama pembesaran rahang yang berlaku secara semula jadi.
Kaedah terakhir ialah penggunaan retainer atau penahan gigi. Alat tersebut berfungsi menahan gigi pada tempatnya selepas rawatan pergigian.
Sesetengah pakar gigi turut menasihatkan pesakit memakainya untuk satu tempoh yang tertentu bagi memastikan kedudukan gigi kekal pada kedudukan baru.

Peta minda Tony Buzan








SUATU hari, ketika berada di dalam tren di kota London, Tony Buzan terdengar perbualan seorang kanak-kanak perempuan dengan ibunya. Tren yang dinaiki pada pagi itu bergerak pada kadar kelajuan luar biasa.
"Mak, alangkah baiknya kalau tren ini boleh bergerak pantas sehingga masuk ke hari esok bukan?" tanya anak kecil itu dengan seronok.
Imaginasi luar biasa anak berusia empat tahun itu bagaimanapun dibalas dengan teguran dan pukulan oleh ibunya. "Jangan fikir yang bukan-bukan!" tegur si ibu.
Senario itu bagi Buzan, jelas merupakan satu contoh klasik bagaimana masyarakat umum mentakrif khayalan sebagai sesuatu yang tidak bagus, sekali gus menolak tabiat itu mentah-mentah.
Pengasas teknik pembelajaran terkemuka, Peta Minda itu sebaliknya kagum dengan kredibiliti khayalan si kecil tersebut. Sebabnya, beliau percaya setiap anak memiliki kebijaksanaan kreatif yang boleh diasah dan kreativiti itu lazimnya bermula dengan khayalan.
"Khayalan atau imaginasi itu penting. Setiap genius juga berkhayal. Malah, saintis terkemuka, Albert Einstein sendiri pernah mengakui imaginasi adalah elemen penting di sebalik kebanyakan kejayaan penemuan sainsnya.

POTENSI dan fungsi otak lebih jauh daripada yang dijangkakan.



"Jadi, saya rasa si ibu tadi tidak patut menyerang anaknya. Sebaik-baiknya, si anak harus digalakkan meluahkan khayalan itu dan lakarkan sebuah peta minda mengenainya," katanya kepada ratusan audiens pada ceramah di Institut Aminuddin Baki (IAB) di Genting Highlands baru-baru ini.
Memiliki lebih tiga dekad pengalaman dalam mengkaji potensi dan fungsi otak, Buzan mendapati otak sebenarnya bersifat sinergetik. Maksudnya, kedua-dua belah otak perlu bekerjasama bagi memperoleh keberkesanan maksimum. Percaya bahawa potensi setiap orang untuk mahir dan maju dalam semua bidang, segala-galanya berkemungkinan jika seseorang mengikut formula yang betul.
Malangnya, manusia telah menggunakan pendekatan yang salah dengan mengehadkan daya imaginasi dan keupayaan mereka untuk mengaitkan banyak perkara.
Lelaki berusia 68 tahun itu juga pernah berkata: "Semakin penyayang, baik hati, terpelajar ataupun berwawasan seseorang itu, semakin cepat dia 'jatuh' jika mengikut formula yang salah."
Pemikiran linear
Kata-kata beliau itu bukan tidak berasas. Sambil menyifatkan sistem pendidikan di kebanyakan negara telah mengunakan formula yang salah, beliau sendiri mengakui situasi sama turut melanda negara kelahirannya, Britain.
"Hampir 80 peratus daripada warga Britain telah menggunakan formula yang salah khasnya golongan kanak-kanak.

CONTOH Peta Minda yang dipraktiskan oleh individu ilham Tony Buzan.



"Malangnya, sistem pendidikan yang diikuti oleh kebanyakan orang telah membentuk pemikiran manusia yang lebih linear dan bukannya kreatif ataupun inovatif. Pemikiran linear itu hanya membolehkan manusia berfikir tentang satu siri perkara tunggal dalam satu arah," katanya sambil memberitahu satu-satunya jalan penyelesaian sekarang adalah beralih kepada pendekatan yang lebih efektif.
Pernah sekali, Buzan menyaksikan sekitar 50,000 orang kanak-kanak yang menonton konsert The Beatles mampu mendendangkan lagu-lagu tersebut walaupun selepas konsert itu tamat.
Kejadian itu nyata cukup terkesan di dalam mindanya. Sebabnya, beliau yakin pendedahan dan pembelajaran menyeronokkan seperti konsert itu sebenarnya mampu mempertingkatkan memori seseorang kanak-kanak.
Populariti Buzan mula meletup sekitar 1970-an selepas beliau memperkenalkan teknik Peta Minda menerusi buku pertamanya, Use Your Head. Hakikatnya, Peta Minda lahir daripada pengalaman peribadinya.
Cara otak berfungsi
Sewaktu berada di universiti pada lingkungan usia 20-an, Buzan mendapati tahap pembelajaran dan memorinya bertambah teruk biarpun lambakan nota yang diperlukan telah disalin.
Namun, klimaks pencarian jawapan untuk masalahnya itu berlaku apabila beliau cuba mendapatkan bahan bacaan mengenai fungsi otak di perpustakaan. Sayang sekali, bahan-bahan yang dicari itu tiada dan Buzan sebaliknya diarahkan ke bahagian psikologi oleh pustakawan.
Sedar akan ketiadaan bahan bacaan seperti itu dan gagal mengenal pasti punca kepada masalahnya, dia mula mengkaji cara otak berfungsi. Pada ketika itulah baru beliau nampak satu masalah besar pada nota-nota tersebut.
"Nota-nota saya nampak tidak berwarna-warni dan bosan! Patutlah saya tidak ingat!" ceritanya kepada Kosmo! sambil mengakui beliau memasang impian untuk menjadi orang yang bijak.
Malah, satu statistik ringkas juga pernah mendedahkan manusia melupakan 80 peratus daripada maklumat terperinci bahan yang dipelajari dalam tempoh 24 jam.
Buzan kemudiannya bereksperimen dengan ringkasan dan memadatkan nota-nota ke dalam kata kunci utama serta konsep. Ringkasan bergelar Peta Minda yang pada asalnya direka untuk membantu memperbaiki tahap memori diri itu kini menjadi antara peralatan paling popular dalam kalangan golongan pendidik.
Teknik pembelajaran Peta Minda membolehkan kita melihat imej dan jalinan-jalinan pengetahuan secara serentak. Rangkaian imej dan jalinan kaitan di antaranya sekali gus memudahkan pembaca mengingati sejumlah maklumat dalam masa yang singkat.
Nota Peta Minda
Peta Minda lazimnya bermula dengan satu imej di tengah-tengah kertas sama ada menggunakan lakaran tangan mahupun perisian komputer. Daripada imej tengah atau konsep pusat, ia memancar keluar seakan-akan cabang-cabang pokok ataupun urat-urat darah yang mengalir dari jantung. Cabang-cabang atau urat-urat itu melambangkan apa yang terkandung di dalam fikiran anda.
"Saya dapati daya ingatan bertambah baik apabila pelbagai warna dan imej digunakan untuk mencatatkan nota pada Peta Minda," tambahnya.

KONSEP, warna dan imej dapat membantu meningkatkan keupayaan fungsi otak. - Gambar hiasan



Tidak hanya terhad kepada satu-satu subjek pembelajaran, Peta Minda sesuai diaplikasikan dalam apa juga bidang, baik untuk matematik, geografi, sejarah mahupun bagi tujuan menilai sesuatu situasi dan masalah.
Selain diaplikasikan oleh golongan masyarakat normal, Buzan turut menyarankan agar teknik Peta Minda diperkenalkan kepada kelompok masyarakat istimewa. Golongan yang mengalami masalah pembelajaran seperti disleksia dan autistik didapati lebih mudah menyerap sesuatu tugasan setelah didedahkan kepada teknik tersebut. Lebih-lebih lagi dalam membuka fungsi kedua-dua belah otak mereka.
Seorang pensyarah kanan di IAB, Audrey Lim Bee Yoke yang ditemui Kosmo! berkata, beliau telah mencuba sebahagian daripada aspek integrasi fungsi kedua-dua belah otak anak autistiknya.
"Saya gunakan konsep, warna dan imej seperti yang disarankan oleh Buzan kerana saya percaya otak seharusnya berfungsi secara sinergetik dan bukan hanya tertumpu kepada sebelah otak. Memang dia memberi tindak balas terhadap warna yang digunakan," katanya sambil memberitahu usaha tersebut adalah sebahagian daripada beberapa intervensi untuk anaknya.
Buzan yang dilantik sebagai Resident Thinker di Kolej Wellington, Britain, memberitahu, Peta Minda boleh diperkenalkan kepada anak seawal usia setahun. Malah, teknik tersebut dikatakan telah dipraktikkan oleh si kecil sejak dalam kandungan ibu.
Hari ini, teknik tersebut digunakan oleh pelbagai lapisan masyarakat di serata dunia termasuk syarikat-syarikat yang tersenarai dalam Fortune 500. Dengan 98 buah buku nukilannya yang mencecah jualan jutaan naskhah di seluruh dunia, Buzan kini boleh tersenyum puas.
Menerusi kejayaan bukunya yang diterbitkan di lebih 150 buah negara dan diterjemahkan ke dalam 30 bahasa, siapa lagi yang layak digelar guru pembangunan otak dan kreativiti jika bukan Buzan.

Tony Buzan



Kehadirannya di Malaysia kali ini sebenarnya bersebab. Buku Panduan Kemahiran Belajar Buzan dalam versi Bahasa Malaysia yang pertama dilancarkan sempena program Meneroka Minda-Minda Hebat anjuran IAB.
Ia merupakan satu siri daripada empat buah buku Buzan terbitan Utusan Publications & Distributors (UP&D) Sdn. Bhd. yang akan dilancarkan pada tahun ini. Tiga buah buku yang lain ialah Buku Memori, buku Peta Minda dan Peta Minda untuk Bisnes.
Belum bercadang untuk meninggalkan dunia penyelidikan fungsi otak, Buzan ingin terus memberi inspirasi bahawa dengan formula yang betul, bahawa imaginasi juga boleh menjadi realiti.


Berat berlebihan panjangkan umur manusia


TIADA kebaikan yang ditemui dari segi kesihatan dan gaya hidup mereka yang menghidap obesiti.


SELAMA ini kita diberi peringatan tentang bahaya memiliki berat badan berlebihan. Sebuah kajian yang dijalankan di Australia sebaliknya mendapati golongan yang berumur 70 tahun ke atas yang memiliki berat badan berlebihan memperoleh jangka hayat tambahan sehingga 10 tahun lebih lama berbanding mereka yang sebaya dengan berat badan normal.
Kajian terbitan 28 Januari lalu di dalam Journal of the American Geriatrics Society itu bertentangan dengan kajian asal yang mencadangkan memiliki berat badan berlebihan mengundang pelbagai jenis penyakit, termasuk penyakit jantung.
"Kajian kami mencadangkan mereka yang berumur 70 tahun dan memiliki kesihatan yang baik berdepan dengan set risiko dan kebaikan yang berbeza mengikut jumlah lemak dalam tubuh berbanding golongan yang lebih muda," kata ketua pengkaji di Universiti Australia Barat, Leon Flicker.

KAJIAN mendalam terhadap tahap berat badan perlu diperhalusi mengikut keadaan kesihatan terkini.


Flicker dan pasukannya menghabiskan masa selama sedekad untuk mengumpul data kesihatan lebih 9,200 warga Australia berumur antara 70 hingga 75 tahun pada 1996 ketika kajian itu dimulakan. Australia berada pada kedudukan negara ketiga paling tinggi penghidap obesiti di dunia selepas Amerika Syarikat dan United Kingdom.
Kajian itu memperhalusi berat badan berlebihan dan tahap obesiti berdasarkan indeks jisim tubuh (BMI), ukuran yang mempertimbangkan berat badan dan ketinggian. Empat kategori berat yang digunakan dalam kajian itu termasuklah berat badan kurang, berat badan normal, berat badan berlebihan dan obesiti.
Orang yang memiliki berat badan berlebihan berdepan dengan 13 peratus lebih rendah risiko kematian berbanding mereka yang memiliki berat badan normal.
Bagaimanapun, tiada kebaikan ditemui pada mereka yang menghidap obesiti.
Pengkaji juga mendapati pekerjaan yang lebih banyak dilakukan dalam posisi duduk menggandakan risiko kematian bagi wanita dan meningkatkan satu suku risiko bagi lelaki.
Susulan daripada penemuan itu, pengkaji mencadangkan sudah tiba masanya sistem yang menentukan sama ada seseorang itu memiliki berat badan berlebihan dan obesiti dinilai semula.

18.3.10

BLOG vs Facebook



aku tgk pkmbgn online surfing skrg ni lebih menghala kpd FB. hampir semua org dah ada FB. Bukan apa, senang rgster n boleh pesonlized skit2. Tak macam blog dmana korang tpaksa buat setting byk2. makin canggih korang dalam IT makin hebat la paparannya. Malah boleh lawan web sebenarnya. So bagi yg x nak ssh2 layan n promoting guna FB je dah memadai compared to blog. Namun, masih berlambak juga blok2 yang penuh dgn info dan amat menarik utk dilawati.

Apakah pilihan anda hari ini? Blog @ FB

11.3.10

Happy birthday to Nathania



Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday toNathania
Happy birthday to you

Hari ini 7 Feb 2011
  • kalau nan nyanyi lagu di atas dia akan sebut happy birthday to YEA
  • nampaknya nana lebih cepat bercakap @ mempunyai vocab compare dgn JJ
  • suka sgt cubit/ pukul JJ
  • agak suka merengek

8.3.10

Apa dah jadi?



Rasa2nya dah kurang efektif guna blok ni tapi rupa2nya ada pula orang lain yang sempat bagi iklan melalui laman ini. Aku pula memang tak buka sangat benda ni dah. Tapi bila rasa2nya nak masukkan post utk personal blog (J), baru tertengok. Wah memang banyak la. So terpaksa la aku hanya membenarkan registered users saja utk bagi komen lepas ni. Apa2 pun bagi korang yang memang layan laman ni . . thanks dan teruskan usaha murni korang tu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...