Followers: Layan Terus . . .

My LB Adds

20.1.11

Asas Kamera DSLR bahagian 3





Hari ni aku macam biasa la, sambung sedikit sebanyak tulis info mengenai dslr ni. Untuk pengetahuan semua, segala gambar yang aku guna dalam entry mengenai DSLR ni aku ambil dari internet. Satu pun bukan kepunyaan aku(setakat ni). Memang salah cara aku, tapi nanti aku akan updatekan link-link gambar semua tu sekali k. Untuk yang menegur tu, terima kasih banyak-banyak aku ucapkan. Hehe
Oh, ada juga antara korang yang tanya apa model DSLR yang aku guna. Sebenarnya, aku tak ada lagi kamera DSLR ni. Baru sahaja nak beli kamera ni. Semalam turun KL pun baru survey-survey harga dengan @zerohanz . Seharian survey, kamera tak dapat, tapi last-last saman parking kereta je yang kiteorang dapat. hehe Ok, tamat bab melalut..jom sambung dengan kelas pembelajaran kita k. :)

ISO

ISO ni sebenarnya aku masih tak berapa nak faham sangat. Tapi mungkin ada antara kita yang faham dengan lebih jelas. Tapi mengikut pemahaman aku, ISO ni mengenai tahap sensitiviti sensor cahaya pada kamera korang. Ok, kalau dulu kita guna kamera film kan. Zaman sekarang yang berteknologi ni, imej yang kita capture ni dikesan atas sensor cahaya ni. Lagi tinggi jumlah ISO, maka lagi sensitif sensor tu. Lagi sensitif sensor tu, maka lagi banyak cahaya yang di kesan.

Abaikan yang aku dah padam
Untuk lagi faham dengan lebih mudah mengenai 3 bahagian asas yang aku dah kongsi setakat ni (Shutter speed, aperture, ISO) anggap kamera korang ni macam mata korang.Pastu shutter speed sebagai kelopak mata (yang kelip-kelip tu), aperture sebagai iris mata yang (yagn kawal jumlah cahaya masuk) dan ISO ni sebagai retina (sensor cahaya pada mata manusia sebelum hantar ke otak). Dengan analogi macam ni, harap korang lagi faham sebab kalau nak di ikutkan, segala 3 bahagian asas ni semuanya berkaitan dengan cahaya, cuma fungsi yang berbeza. Agak pening nak faham.

nampak kesan macam bintik-bintik hitam pada gambar? itulah noise
Kena ingat, bila kita gunakan ISO yang tinggi, biasanya akan ada “noise” pada gambar yang ditangkap. Noise ni bintik-bintik hitam pada gambar dan kalau nak tengok noise ni kena la zoom gambar tu dulu. Kalau tak zoom, memang tak akan nampak sangat. Tapi rasanya tak semua orang kisah sangat pasal noise ni.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...