Followers: Layan Terus . . .

My LB Adds

4.1.12

Makanan beralkali - Elok kita amalkan bende ni :)



Terjumpa post berkaitan makanan beralkali yang menyihatkan. Secara logiknya benda memang logik dan kalau diamalkan pastinya memberi perubahan ke arah kesihatan yang lebih baik. Namun, payah sebenarnya nak ikut. So berusaha la untuk kebaikan bersama.
Beberapa kategori makanan beralkali:
1. Sayur-sayuran: Bawang putih – Asparagus – Bit- Brokoli – Kubis – Lobak Merah – KubisBunga – Saderi – Klorela – Timun – Terung – Kubis Daun – Pokok salad – Cendawan – Dulce – Dandelion – Bawang – Parsnip – Kacang – Lada putih – Labu – Spirulina – Pucuk Tumbuhan – Skuasy (Labu Besar) – Alfalfa – Rumput – Barli – Rumput Gandum – Sayuran hijau

2. Buah-buahan: Epal – Avokado – Pisang – Kantalup – Ceri – Kismis – Kurma/Buah tin – Anggur – Limau gedang – Limau nipis – Tembikai susu – Tembikai – Oren – Lemon – Per –  Nanas – Beri – Limau tangerin – Tomato – Buah tropika – Tembikai/Semangka

3. Protein: Telur – Protein dadih susu – Keju kotej – Dada ayam – Yogurt – Badam – BuahBerangan – Tauhu (yang ditapaikan) – Biji Flaks – Biji Labu – Biji Skuasy (Labu Besar) – Bunga Matahari – Biji-bijian – Sekoi – Biji Pucuk Tumbuhan – Kekacang

4. Lain-lain: Cuka Cider Epal – Debunga lebah – Butir Lesitin – Kultur Probiotik – Jus SayuranHijau – Jus Sayur-sayuran – Susu Organik – Air Mineral – Teh Hijau – Teh Herba – TehDandelion – Teh Ginseng – Kombucha

5. Pemanis: Stevia

6. Rempah/perasa: Kayu Manis – Kunyit – Halia – Pokok mustard – Lada cili – Garam laut – Semua jenis herba7. Sayur-sayuran dari timur: Maitake – Shitake – Reishi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...